Safety doesn’t happen by accident…
…ci in urma experientei si a unor cunostinte de siguranta rutiera.
Acum aproare un an am fost implicat in primul meu accident de masina, de cand am permis (ma rog, a fost cea mai ghinionista saptamana a mea de sofer, ca au fost de fapt doua accidente intr-o saptamana, cu masini diferite). Ideea e ca, daca al doilea a fost destul de cuminte (desi inca provoaca dureri mari de cap, tinand cont ca a trebuit sa dau un judecata Asirom), primul a fost foarte violent. Nu o sa intru in detalii, ideea e ca am plecat de la semafor, pe verde, la volanul unui SUV de aproape 300 de cai si am lovit, in plina acceleratie, un Cielo care nu avea ce cauta in intersectie (a se citi ca era pe rosu). Impactul a fost extrem de violent (Adi Ciubotaru poate sa confirme, a avut “norocul” sa fie cu mine in masina atunci) si doar cele enshpe mii se sisteme de siguranta, in special airbagurile, au facut ca atat eu si pasagerul, adica Adi, sa nu patim absolut nimic, nici macar o zgarietura, cat si pietonii de pe trotuar (sunt sanse foarte mari ca, daca masina nu se oprea singura, sa fi sarit pe trotuar si acolo cine stie ce alte nenorociri s-ar mai fi intamplat). In schimb, Cielo a facut o intoarcere de 180 de grade in intersectie, iar pasagerul din dreapta a cam avut de suferit (a se citi o fractura).
In fine, despre cele doua accidente probabil ca voi scrie mai multe, la un moment dat. Insa ceea ce m-a impresionat la primul accident (de fapt, termenul cel mai corect cred ca ar fi “terifiat”) a fost viteza cu care se intampla toate. Desi vezi o gramada de emisiuni, clipuri video, etc. sau citesti diferite reportaje in care expresia “totul s-a intamplat intr-o fractiune de secunda” e un cliseu de care ne-am cam saturat toti, cam asa s-a intamplat si aici. Din momentul in care l-am vazut pe ala cu Cielo si momentul in care masina s-a oprit de tot, nu cred ca a trecut mai mult de o secunda. Sau poate o fi trecut, dar asa mi s-a parut in momentul respectiv. Si absolut nimic nu te pregateste pentru momente de genul ala, cand masina e plina de fum si miroase a ars de la capsele de la airbaguri si de la centuri, cand nu stii exact ce s-a intamplat, cand te controlezi, atat pe tine cat si pe pasager, sa vezi daca n-are niciunu ceva lipsa la inventar. Pe de o parte stii ca trebuie sa verifici intai daca totul e ok, pe de alta parte iti tremura mainile si picioarele. Infiorator. Sper din tot sufletul sa nu fie niciodata cazul sa mai repet experienta si nu-mi pot decat imagina cum te simti in cazuri mai rele, cand masina se rastoarna sau cand vezi ca din cel din dreapta ta curge sange.
Si ca fiu cat mai sigur ca nu se va intampla asta, am fost, sambata, la cursul de pilotaj defensiv de la scoala Titi Aur, alaturi de alti cativa bloggeri, invitat de Petrom. Pe mine si pe Bobby ne batea gandul in trecut sa facem cursuri la scoala lui Titi Aur, dar ni le doream pe cele de condus agresiv sau pilotaj, asa ca eram un pic sceptic inainte de a ajunge acolo. Ma rog, sceptic e cam mult spus, doar ca nu ma asteptam la ceva care sa ma faca sa zic “Wow!”. Mai ales ca trebuia sa ma trezesc, sambata dimineata, la ora 6:45 :D Ei bine, cat m-am inselat…a fost fantastic!
Poza facuta de Mircea Mester.
Am inceput cu partea teoretica, unde nu am facut cu Titi Aur personal, ci cu Silviu Moraru, fost campion national atat ca pilot ca si ca navigator al lui Titi Aur si actual membru al conducerii Federatiei Romane de Automobilism Sportiv. Asa cum ziceam si dupa curs, nu credeam vreodata ca mai mult de 6 ore de teorie pot fi atat de interesante, iar Silviu ne-a explicat cam tot ce trebuie stiut despre cum sa reduci la maxim riscul de accident. Am inceput cu un test de legislatie, ca cele de la scoala de soferi (sau cum zicea Silviu, scoala “de luat permis”, nu de soferi), unde am luat 22 de puncte, deci inca mai stiu legislatia :D
Apoi a inceput avalansa de informatii:
– cat de important e sa ai anvelopele potrivite in functie de sezon (cele mixte sunt frectie);
– sa ai presiunea adecvata in pneuri, o diferenta destul de mica si deja distantele de franare cresc incredibil de mult;
– daca esti tuning maniac si ai frane sport, la mers normal pe strada s-ar putea sa-ti fie inutile (functioneaza optim doar la temperatura mare);
– o pozitie incorecta la volan, gen cu picioarele foarte intinse, creste mult sansele unei fracturi, mai ales de bazin;
– pozitia mainilor pe volan, la 9 si-un sfert, nu e recomandata asa, de pomana – in pozitia aia ai cel mai bun control asupra volanului;
– care e miscarea corecta a mainilor la viraje (ca fapt divers, cred ca cei care merg asa sunt extrem de putini);
– centura este sfanta, chiar si pentru pasagerii din spate – de multe ori insistam ca cei din fata sa poarte centura, dar uitam de aia din spate si, in cazul unui impact violent, un pasager fara centura se balangane prin masina cu o forta de vreo 4-500 de kile, de multe ori omoarandu-i sau ranindu-i grav si pe cei care poarta centura (o sa fiu cam comunist, de-acum inainte, cu cei din masina mea);
– daca masina de politie, ambulanta sau masina de pompieri nu are si sirena pornita, atunci e ca orice alta masina din trafic, indiferent de cate girofare are pornite;
– daca treci pe galben iti iei puncte, pentru ca trebuie sa incetinesti la 30 km/h in intersectie, chiar si daca-i verde;
– mai toata lumea evita vacile si caii ca-si strica masina, dar o Milka sau un Black Beauty de cateva sute de kile lovite frontal iti sar direct sus pe masina si ai toate sansele sa fie ultima chestie pe care o vezi in viata ta – daca impactul e inevitabil, macar trebuie incercat si lovite intr-o parte;
– impactul frontal trebuie evitat cu orice pret, de la 40-50 in sus ai sanse mici sa scapi;
– daca dai peste un caine si lasa urme pe masina, ca sa fii sigur ca n-ai probleme, tre sa aduni cainele de pe jos si sa-l iei cu tine la politie – daca nu l-ai omorat si a fugit, atunci ai putea avea o problema (s-au ridicat taloane pe treaba asta);
– orice incident rutier in care esti implicat, chit ca stergi pe unul cu oglinda sau nu te vede o baba si se loveste de masina, trebuie mers neaparat la politie si declarat, ca sa nu apara probleme ulterior;
– neaparat trebuie sa fac un curs de prim ajutor – legea zice ca esti obligat sa ajuti doar cand celalalt nu mai respira, n-are puls sau e in pericol de inec (cica un masaj cardiac facut bine inseamna ca victima o sa aiba o coasta fisurata, atat de tare trebuie sa apesi) – chiar asa, stie cineva ce e in trusa de prim ajutor si cum se foloseste fiecare chestie?
– de ce sunt bune ABS si ESP si cum sa le utilizam cat mai eficient;
– anumite situatii in trafic in care trebuie sa fim extra atenti (la mine nu mai era nevoie, pentru ca dupa cele doua accidente, dau prioritate si cand am eu prioritate :D)
– cum sa controlam masina cand se hotaraste sa o ia razna in curbe (supra sau subvirare).
Astea sunt lucrurile care imi vin acum in minte, dar, cum ziceam, cele 6 ore au fost foarte, foarte misto si pline de informatii. Dupa, am trecut la simulatoare. Adica cel de impact frontal si cel de rasturnare. Primul insemna ca te urca intr-un fel de vagonas, iti punea centura de siguranta si simulai impactul la 15 si 22 km/h. Si, in caz ca nu ne convinsese la partea teoretica, aici clar iti dai seama ca impacturile frontale trebuie evitate cu orice pret. Cel mai fun, in schimb, a fost simulatorul de rasturnare, adica un Peugeot 206 la protap. Te urcai in el si Silviu te rasturna, intai lateral, apoi la 180 de grade, dupa ce ne aratase inainte care sunt miscarile cele mai indicate pentru a iesi cat mai in siguranta din masina. Au fost cazuri cand, dupa ce masina s-a rasturnat, cei dinauntru erau ok, dar nestiind ce sa faca, au desfacut centura si si-au fracturat coloana. Si chiar si in situatia asta, cand stii ca totul e safe, tot mi s-a parut o experienta infricosatoare, mai ales cand iti imaginezi cum e sa fii suspendat, tinut doar de centura, undeva pe un camp, mirosind a ars si cu geamurile sparte. O experienta socanta, sunt convins. A, si inca ceva, daca echilibrul masinii rasturnate e destul de precar, in nici un caz nu trebuie sa incerci sa iesi din masina, pentru ca sunt sanse foarte mari sa cada intr-o parte cand tu esti iesit jumatate si atunci cred ca e evident ce se intampla. Ca sa nu mai spun ca atunci cand portiera e foarte grea cand trebuie s-o ridici deasupra capului :)
Apoi am trecut si la volan. Am iesit pe traseele facute special si prima oara am fost luat in primire de Rares Badea, intr-o masina foarte ciudata, cu doua volane, si care putea vira atat cu rotile din spate cat si cu cele din fata. Tu erai cu cele din fata, iar Rares le vira pe cele din spate, ca sa simuleze diferite situatii cand masina intra in derapaj. Pe de o parte a fost extrem de fun, asa cum Razvan zicea “drifturi cu 5 la ora”, pe de alta parte foarte utila. M-a ajutat un pic ca am mai facut derapaje mai mult sau mai putin controlate si Rares chiar mi-a zis ca se vede ca-mi place sa ma joc cu masina :)
Apoi am urcat intr-un Logan, alaturi de Bogdan Vrabie, unde am invatat sa franez fara ABS. Am invatat e mult spus, pentru ca e destul de dificil pentru cei obisnuiti cu ABS, dar am invatat ce trebuie facut, restul depinde de antrenament – Bogdan a zis ca cel mai bine s-a comportat Augustin, datorita experiente pe deja celebrul lui “papuc” :D Intr-adevar, e destul de greu sa mai gasesti masini fara ABS, dar e bine de stapanit metoda, ca nu stii cand, din diferite motive, ti-o ia razna un senzor de ABS sau ti se arde siguranta si o masina fara ABS, cu frana la fund, n-are absolut nici un fel de directie, se duce sanie.
Si uite si un film facut de Razvan.
Ce mi-a placut foarte mult la toti, adica Silviu, Rares si Bogdan, a fost ca explicau cu foarte mult entuziasm si rabdare si nu te luau niciodata la misto sau cu sictir, in conditiile in care probabil au mai explicat acelasi lucru la sute de persoane. Si cum am zis-o tuturor celor care m-au intrebat cum a fost, daca aveti posibilitatea, nu ratati nici un curs la scoala lui Titi Aur, o sa fie o experienta pe care va garantez ca n-o s-o regretati. Daca macar jumatate din soferi ar face cursurile astea si ar baga la cap ce invata acolo, atunci sunt convins ca n-ar mai muri 6 oameni pe zi in accidente.
Cursul e parte din Campania de prevenire a accidentelor rutiere a celor de la Petrom si ii multumesc Ancai Bundaru pentru invitatie, chiar m-am simtit super bine si am invatat multe.
“o masina fara ABS, cu frana la fund, n-are absolut nici un fel de directie, se duce sanie.” am simtit-o azi noapte pe pielea mea. bine ca purtam centurile de siguranta