Cutie manuală sau automată?
Răsfoiam Top Gear-ul de luna trecută și am văzut că la rubrica lor de “părerile cititorilor” era o dezbatere despre care-i mai bună, cutia automată sau cea manuală. În primul rând, nu cred că problema se pune la modul “care-i mai bună”, că, vorba aia, de gustibus non disputandum. În principiu, ăia care-au condus manuală toată viață lor, or să spună că manuala e the one and only (foarte puțini sunt cei care zic că ar renunță la manuala lor pentru automată), iar ăia care-au mers cât de cât cu automată or să spună că nu s-ar mai întoarce pe manuală nici morți.
Eu intru în a doua categorie. Conduc o mașină cu cutie manuală, dar după ce-am condus destul de mult pe cutii automate, nu mi-aș cumpăra o mașină cu manuală nici să-mi dai bani. Aici, of course, mă refer la o cutie automată decentă, nu ca cea de pe Citroen C4 Picasso, de exemplu, care e cea mai proastă cutie automată pe care-am condus-o vreodată (când schimbă vitezele, mai ales în trepte mici, dacă erai în dreapta, aveai impresia că mergi cu unul care abia și-a luat permis de două săptămâni, cam așa te zguduia). În schimb cutiile de pe BMW, Audi, Mercedes, sunt impecabile.
Bun, acum să zic și de ce sunt fan al cutiilor automate. În primul rând și cel mai important, sunt mult mai comode. Nu mai ești tot timpul legat de ambreiaj și ai o mână liberă mereu. Aici da, bineînțeles că apare întrebarea “la ce dracu-ți trebuie o mână liberă?” Păi, spre exemplu, să butonez sau să vorbesc la telefon. Toți vorbim la telefon la volan, indiferent de ce s-ar zice, și atunci când, cu două mâini, tre să ții volanul, să schimbi vitezele și să ții și telefonul, parcă nu mai e așa fun și sigură pentru cei din jur cutia manuală, nu?
Mai citeam în Top Gear că ziceau mulți ceva de genul “frate, mie-mi place să mestec în ciorbă”. Cel mai mișto a răspuns un tip, “atunci când sunt în mașină prefer să mângâi o femeie pe picior decât să fac de mâncare”. Singura situație în care mi-ar plăcea cutia manuală ar fi atunci când mi-aș lua o mașină de fun, cum ar fi MINI Cooper S de exemplu sau, nu știu, m-aș apuca să-mi tunez o “jucărie”.
Un alt argument pe care l-am mai auzit pro-manuală este că simți mult mai bine mașina și te descurci mai bine în depășiri sau în situații limită. Nici aici nu pot fi de acord pentru că, unu la mână, după ce te obișnuiești cu cutia automată respectivă, înveți să o simți și să o stăpânești foarte bine. Și doi la mână, multe au și mod manual, care e foarte util la adaptare. Spre exemplu, și-acum, la GLK-ul lui văru’, în depășiri mai strânse, retrogradez din clapete două trepte ca să o turez mai bine (Bobby e obișnuit cu ea și face asta din pedale).
Apoi ar mai fi costurile asociate celor două tipuri de cutie. În primul rând ai costul de achiziție, care cred că ar fi cel mai serios argument pro-manuală. Automata costă cam cum 1-2 mii de euro mai mult. Dacă la un BMW, pe care dai minim 30k, nu prea se simte, la o mașină de 15k de euro, cam contează. Și apoi ar mai fi consumul. La automată cică ai un consum mediu mai mare cu 0.5-1 litru la suta de kilometri. Să fim serioși, la o medie de 15 mii de km pe an, înseamnă vreo 6-7 milioane în plus, pe an. Dacă nu ai banii ăștia de dat pe benzină, atunci nu prea ai ce caută să ai mașină.
Singurul lucru pe care nu-l știu și la care nu mă pricep, sunt costurile de întreținere. Cam când pică automată, când pică piesele de la manuală, care, cât costă.
Oricum, mi se pare foarte interesant subiectul ăsta și discuțiile din jurul, din păcate sunt foarte puțini care argumentează cum trebuie pro sau contra uneia dintre ele, mulți sunt la modul “hai frate, să fim serioși, automata e pentru pizde și pentru bătrânei”. Eu nu sunt nici una, nici alta, și mi-aș lua automată fără să clipesc. Vorba unui tip de pe un forum “și lu’ soacră-mea îi place să spele de mână, dar asta n-a însemnat că nu mi-am luat mașină de spălat automată, care face treaba mult mai bine”.
Mini Cooper S e excelent pe automat! Are si mod manual…e jucarie :D
Stiu cateva cazuri de oameni care, imediat dupa ce au luat carnet, si-au luat masini cu cutie automata. Acum le e groaza sa mearga pe manual si prefera sa nu conduca daca masina nu are cutie automanta.
Intr-o situatie de viata si de moarte e bine sa stii sa conduci bine pe manual.
Eu personal o sa optez pentru automat atunci cand nu se mai fac cutii manuale. :-)
Multzam de articol!
@Constantin. Până la urmă contează contează cum conduci, nu contează ca mașina are automată sau manuală, contează șoferul. Pe mulți îi aud spunând că ” șoferii adevărați conduc manuale” Prostii, doar prostii, am observat că cele mai multe accidente sunt făcute de conducătorii auto pe manuale. Un lucru pentru autorul articolului, dețin un Citroen C4 Picasso 1.6 hdi cutie automata, și nu am nici o problemă cu mașina și nici cu automata, cutia este fiabilă și nu mi-a facut surprize de cand am cumparat mașina. ;)
Acum depinde foarte mult si de unde folosesti masina. Daca stii ca o sa te dai cu ea mult prin oras…clar trebuie sa-ti alegi automata, dar daca stii ca te dai mai mult extra-urban, chiar e placut sa dai un pic in turatii si sa schimbi viteza manual. Asta mai ales daca ai o benzinara care urca mult in turatii…
frumos
Felicitari, in sfarsit niste pareri pertinente si obiective despre subiectul asta :)
Momentan am automata…in trecut majoriatea masinilor care le-am detinut au fost manuale….insa la masina care vreau sa mi-o achizitionez in viitorul apropiat vreau sa fie tot automata….singurul lucru care ma cam sperie este intretinerea (schimb ulei+filtru),insa daca stau sa ma gandesc nici un ambreiaj de la o manuala nu este foarte ieftin….
Am incetat sa mai citesc articolul la: “Păi, spre exemplu, să butonez sau să vorbesc la telefon.”
Nu, nu toti vorbim la telefon tinandu-l in mana, la ureche. Exista Handsfree! Exista suporti si speaker!
Suntati de parere ca diferentza intre manuala si automata ar fii de 700 de lei?
Sa ai masina cu cutie automata inseamna sa platesti cu 700 de lei mai multa intretzinere pe an?
Eu am vazut la emisiuni documentare ca de foarte multe ori au schimbat cutia de viteze din automata in manuala!